کد خبر 943177
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
مهاجرت

بسیاری از کسانی که قصد مهاجرت دارند بدون هدف پا در این راه بی‌بازگشت می‌گذارند. بدون پیش‌بینی یا برنامه‌ریزی، می‌روند بی‌آنکه بدانند به کجا.

به گزارش مشرق، مهاجرت مردم به کشورهای دیگر برای رسیدن به فرصت‌های بهتر زندگی در مقاطع مختلف زمانی اتفاقی طبیعی است که در همه کشورها وجود دارد، شاید ۳۰ سال پیش بیشترین مهاجرت به آمریکا و بعد از آن به اروپا بود؛ اما هر چقدر شرایط برای مهاجرت ایرانی‌ها سخت‌تر شد، کشورهای دیگری به‌عنوان میزبان ایرانی‌ها مورد توجه قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید:

بروز تنش‌های سیاسی و اقتصادی برای مهاجران باعث شد تا کشورهای جدیدتری به‌عنوان مقصد مهاجران انتخاب شوند و اینطور شد که امارات (دبی) مقصدی جدید برای مهاجرت شد. سپس راه به مالزی و ترکیه باز شد و در نهایت با توجه به سادگی شرایط اخذ ویزای گرجستان در دو سه سال اخیر، ایرانی‌ها توانستند به این کشور بروند و با ثبت شرکت اقامت بگیرند. مردم به گرجستان روی آوردند، ولی اوضاع بد شد، خیلی بد!
 

در محاصره عثمانی‌ها

نوسانات بازار ارز و تغییرات در اقتصاد ایران عده زیادی از ایرانیان را به فکر مهاجرت به‌ویژه به کشورهایی مانند ترکیه و گرجستان انداخت که نیازی به کسب روادید نداشته و تسهیلاتی هم برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی از قبیل ثبت آسان شرکت و گرفتن اقامت آن کشور فراهم کرده‌اند. ایرانیان زیادی اقامت گرجستان را گرفته و سال‌هاست که در این کشور زندگی می‌کنند. مرز مشترک ایران و ترکیه و سهولت سفر به این کشور برای ایرانیان به دلیل لغو روادید، از دلایل سیل پناهجویان ایرانی و افغان متقاضی پناهجویی در ترکیه است؛ اما براساس اعلام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد

روند ثبت درخواست‌های پناهندگی برای کشورهای سومی، از طریق سازمان‌ملل از تاریخ ۱۰ سپتامبر سال ۲۰۱۸ در ترکیه تمام شده است و فقط اداره کل مهاجرت ترکیه، مسوول ثبت‌نام و بررسی پرونده‌های پناهجویان است. این در حالی است که در روزهای اخیر اخباری درباره برخورد بد پلیس ترکیه با پناهجویان منتشر شده است. در همین ارتباط یکی از مأموران پلیس مهاجرت در ترکیه به‌دلیل برخورد خشنی که با برخی پناهجویان داشت از کار خود برکنار شد.

گرداب گرجستان

پاییز سال ۸۹ بود که آقای منوچهر متکی، وزیر خارجه وقت ایران در دیداری با همتای گرجی خود، تفاهم‌نامه‌ای برای لغو روادید میان دو کشور ایران و گرجستان امضا کرد. گرجستان که رابطه فرهنگی و تاریخی چند صدساله‌ای با ایران دارد، فرصتی شد برای ایرانیانی که یا در پی سفر و گشت‌وگذار یا سکنی‌گزیدن در کشوری دیگر جز خانه خود بودند.

در مقایسه با دو سال پیش، با پرسه‌ای کوتاه در تفلیس، پایتخت گرجستان، به حضور پررنگ ایرانی‌ها می‌توان پی برد. چه گردشگرانی که در گروه‌هایی چندین نفره از اماکن دیدنی شهر بازدید می‌کنند و چه مغازه‌ها و شرکت‌های بی‌شماری که در جای‌جای شهر با تابلوهایی به زبان فارسی، خودنمایی می‌کنند. در ماه‌های گذشته برخی خبرها حاکی از آن بود که دولت جدید گرجستان، پس از روی کار آمدن، احتمالاً موضوع لغو روادید را بررسی خواهد کرد. اگرچه این تنها منحصر به ایران نمی‌شود، چراکه دولت گرجستان استدلال می‌کند که بسیاری از تفاهمنامه‌هایی که دولت میخاییل ساکاشویلی با کشورهای متعدد امضا کرده، یک‌جانبه است و تسهیلاتی برای اتباع گرجستان در پی ندارد. اگر چه تصمیم رسمی در این باره اتخاذ نشده، اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در هفته‌های اخیر برخی ایرانی‌ها برای دریافت اجازه اقامت در گرجستان با مشکل مواجه شده‌اند. این در حالی است که حتی مسافران ایرانی که با هدف گردشگری به این کشور رفته‌اند با برخوردهای نامناسب مأموران پلیس این کشور در فرودگاه مواجه شده‌اند.
 

دشمنی بادیه‌نشینان خلیج‌فارس
 

اما در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم اتفاقاتی در حال وقوع است. در چند روز گذشته خبر اخراج ایرانیان مقیم امارات به یکی از موضوعات مهم تبدیل شده، در حالی که روند اخراج ایرانیان از امارات متحده عربی از چندماه گذشته آغاز شده و تاکنون مقام‌های اماراتی در این باره توضیح مشخصی ارائه نکرده‌اند. مهم‌ترین ابزار یک دولت در ارتباط با دولت دیگر حسن روابط بین دو کشور است. تا جایی که اگر بحرانی معمولاً بین دو کشور پیش می‌آید گاهی اوقات با یک تلفن بین مقامات صاحب نفوذ هر دو کشور حل می‌شود و اگر حسن روابط وجود نداشته باشد با هزاران تمهید و کمیسیون و کنفرانس و میانجی‌گری خارجی هم مسائل حل نمی‌شود.

تصمیم امارات برای اخراج ایرانی‌ها تمهیدی است برای جلوگیری از مشکلاتی که در آینده احیاناً اتباع ایرانی به حمایت از سیاست‌های تهران علیه منابع امارات به کار خواهند برد و بنابراین الآن تصمیم گرفتند که ایرانی‌ها را اخراج کنند تا این مشکلات بعداً برای‌شان دردسرساز نشود.
 

سفرهای بی‌هدف

بسیاری از کسانی که قصد مهاجرت دارند بدون هدف پا در این راه بی‌بازگشت می‌گذارند. بدون پیش‌بینی یا برنامه‌ریزی، می‌روند بی‌آنکه بدانند به کجا.

در چندسال اخیر با پیشرفت شبکه‌های ارتباطی می‌توان در مورد زندگی سخت در اروپا تحقیق کرد. وضعیت بسیاری از مهاجران ناگوار است. مهاجرت غیرقانونی همه پل‌های پشت‌سر فرد را از بین می‌برد. بازگشت یعنی شکست و ادامه یعنی دشواری؛ یا موفق می‌شوند یا جان خود را از دست می‌دهند. همه می‌خواهند به زندگی ایده‌آل برسند و در آرامش زندگی کنند، ولی برای ساختن نباید فرار کرد. باید ایستاد و جنگید. هیچ مهاجری از زندگی خود راضی نیست.

شاید مهاجرت در ابتدای امر راحت به نظر برسد، اما تغییر شرایط اقتصادی و سیاسی جهان و افزایش خصومت علیه مردم ایران از یک سو و تغییر سیاست مهاجرپذیری کشورها، افزایش ریسک مهاجرت را به همراه داشته است، مهاجرت تنها برای فرار از مسوولیت‌های اجتماعی و روبه‌رو نشدن با مشکلات است؛ مهاجرتی خفت‌بار که باعث می‌شود دست مسوولان کشورهای میزبانی چون امارات و ترکیه و گرجستان برای بروز برخوردهای زننده باز باشد.

مهاجرت به‌ویژه در ابعاد گسترده برای کشوری مثل ایران، پدیده‌ای زیان‌بار است. درباره یک وجه خسارت‌های مهاجرت در ایران زیاد گفته شده، اما درباره وجه دیگر کمتر صحبتی شده است. هزینه‌های کلان اقتصادی در یک معامله پرضرر است. در واقع ایران نیروی انسانی گران‌قیمتی را که هزینه زیادی صرف تولید آن کرده، به صورت رایگان به خارج صادر می‌کند، برآوردهای زیادی درباره خسارت سنگین فرار سرمایه‌ها (مهاجرت سرمایه‌داران) و فرار مغزها (مهاجرت نخبگان و متخصصان) انجام شده که برخی از آن‌ها از سوی منابع رسمی تأیید شده
و برخی نشده‌اند.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    6 2
    چرا باید ایرانیان مجبور به مهاجرت بشن؟
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
      4 3
      چون همیشه مرغ همسایه برایشان غاز است. حتی در دوره پهلوی عزیزتان دیوانه وار به آمریکا و لوس آنجلس مهاجرت کردند.
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    2 2
    خسارت سنگین فرار سرمایه‌ها (مهاجرت سرمایه‌داران) و فرار مغزها (مهاجرت نخبگان و متخصصان) . نتیجه اوضاع گل و بلبل که ورد زبان مسئولانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس